Efter över 80 år i rörelse tar Motorcentralen nu ett nytt kliv in i framtiden. Genom lanseringen av det
nya varumärket NXT by Motorcentralen möter företaget en ny generation bilköpare.
– Med NXT erbjuder vi smarta, välutrustade bilar till priser som fler har råd med, utan att tumma på trygghe-
ten, säger Lars Bäckström, VD på Motorcentralens personbilsbolag.
Bakom NXT finns ett tydligt syfte och mål – att erbjuda moderna, smarta och prisvärda bilar i en helt ny kon-
text, utan att släppa på det som gjort Motorcentralen till ett av Umeås mest välkända och respekterade va-
rumärken.
– Vi har alltid haft kundens behov i fokus. Nu breddar vi vår roll och bjuder in fler till vår värld. NXT är inte en
motsats till det vi gjort tidigare, det är en fortsättning. En utveckling byggd på 80 års erfarenhet, men anpas-
sad för framtiden, säger Lars Bäckström.
Genom samarbetet med importören Novus Cars adderas tre nya bilmärken till Motorcentralens portfölj;
DFSK, Seres och Skywell. Det är bilmärken som erbjuder högteknologiska och moderna bilar med olika driv-
linor, från el till laddhybrid och bensin.
Bilarna kommer att säljas på ett nytt och mer kundnära sätt, med provkörningar där det passar bäst – hem-
ma, på jobbet, mitt i stan eller på platser där människor redan rör sig, som på sportevenemang eller vid köp-
centrum. För den som vill uppleva bilarna på plats finns ett showroom på Spinnvägen 1, Grubbe.
Förnyelse utan att släppa det som fungerar
Med lanseringen av NXT breddar Motorcentralen sitt erbjudande, men lämnar inte sin kärnverksamhet.
Satsningen vilar på den grund som byggts upp under en lång tid, med etablerad service, stark lokal förank-
ring och långsiktiga kundrelationer.
I en tid där nybilspriser skjutit i höjden fyller NXT dessutom en viktig funktion på marknaden. Genom att er-
bjuda välutrustade och moderna bilar till mer tillgängliga prisnivåer, skapas en möjlighet för fler att äga en ny
bil utan att göra avkall på kvalitet eller service.
Att Motorcentralens nya utbud innefattar bilar från Kina är något som kommer med ansvarstagande.
– Vi förstår att det kan väcka frågor, men vi väljer de här märkena för att de håller hög kvalitet och ger myc-
ket bil för pengarna. Många av dagens mest populära elbilar tillverkas delvis eller helt i Kina, säger Bäck-
ström.
Med lansering i september, testkörningsmöjligheter, ett nytt showroom och digital närvaro i flera kanaler gör
Motorcentralen en viktig satsning för framtiden.
– Vi har alltid varit ett lokalt företag med långsiktiga relationer. Nu kombinerar vi det med modet att tänka
nytt. Det är så vi vill fortsätta vara relevanta i 80 år till, avslutar Lars Bäckström.
För mer information, vänligen kontakta:
Lars Bäckström
VD, Motorcentralen i Umeå AB
090-15 39 50
lars.backstrom@motorcentralenumea.se
Fotograf: Alfred Fenelius/Chillimedia
Bildtext: Försäljningschef Andreas Westergård och vd Lars Bäckström

