500 000 LEVERERADE BILAR
Elektrifieringen av fordonsflottan går bra för Volkswagen som trots en ansträngd försörjningssituation har fortsatt hög orderingång på sina bilar. Ett år tidigare än planerat har märket nått ytterligare en milstolpe i implementeringen av sin ACCELERATE-strategi för att bli en utsläppsfri, mjukvarudriven mobilitetsleverantör.
– Vårt fokus är oförändrat – vi vill göra Volkswagen till det mest eftertraktade märket för hållbar fri rörlighet, säger Imelda Labbé, styrelsemedlem på Volkswagen med ansvar för försäljning, marknadsföring och servicemarknad.
Volkswagen kommer endast att tillverka elbilar i Europa år 2033. Redan 2030 står helt eldrivna bilar för minst 70 procent av Volkswagens totala försäljning i Europa. I USA och Kina siktar företaget på att ha en andel elbilar på över 50 procent under samma period.
ID.4 POPULÄRAST I SVERIGE
Även i Sverige är ID.-familjen en stor framgång. År 2020 blev ID.3 den mest registrerade elbilen på den svenska marknaden och året efter var det ID.4 som toppade listan. ID.4 är elbilsetta även hittills i år, januari-oktober, och placerar sig på en total sjätteplats. Av Volkswagens 26 828 nyregistrerade personbilar hittills i år på den svenska marknaden är 8 483 en ID.-modell, det vill säga 31,7 procent.
– Tittar vi på orderingången väljer redan runt hälften av våra kunder en ID.-modell där ID.4 är den klart populäraste. Efter Regeringens plötsliga beslut att avskaffa klimatbonusen finns förstås risken att elektrifieringen nu bromsas då bonusen har varit en viktig del i kalkylen för många bilköpare. Men vi tror ändå att omställningen är här för att stanna och med våra modeller – nuvarande och kommande – tror vi att vi kommer att kunna erbjuda attraktiva alternativ för våra kunder, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.