Motorcentralens personbilsbolag, Motorcentralen i Umeå AB, tar över SEAT och CUPRA i Umeå

Dela på:
Motorcentralen koncernen fortsätter att växa tillsammans med Umeå. Som en naturlig del i koncernens expansion tar Motorcentralens personbilsbolag nu över försäljning och service av SEAT och CUPRA – två varumärken med starka identiteter och en växande efterfrågan.

Övertagandet innebär inte bara ett utökat modellutbud, utan också en ny fas i Motorcentralen personbilsbolags utveckling: fler märken, större kundunderlag men samma långsiktiga tänk – starka kundrelationer och lokal förankring. Etableringen sker i befintliga lokaler på Haga, där företaget nu välkomnar både nya och befintliga kunder.

– Med SEAT och CUPRA representerar vi nu hela Volkswagen-gruppen. Det är full fart från start och det gillar vi, säger Sebastian Holmlund, försäljningschef för SEAT och CUPRA på Motorcentralens personbilsbolag.

När den tidigare återförsäljaren Westbergs Bil försattes i konkurs under våren blev det en tuff situation för deras anställda och kunder. CUPRA Sverige vände sig då till Motorcentralen med önskan om en fortsatt närvaro i regionen och tillsammans hittade de en lösning. Motorcentralens personbilsbolag vill nu skapa en trygg övergång för alla SEAT och CUPRA kunder.

– Vi vet att det kan uppstå frågor i samband med en förändring som den här. Vårt mål är att det ska vara smidigt och välkomnande, oavsett om du är tidigare kund eller kommer i kontakt med oss för första gången, säger Sebastian.

CUPRA och SEAT får därmed en ny anläggning, men i en välbekant stad och lokal. Samtidigt som CUPRA bygger sitt varumärke globalt, är Motorcentralen en trygg och närvarande aktör med över 80 års historia i Umeå. Per Brinkenberg är Sverigechef för CUPRA och SEAT och ser framemot lanseringen.

– Vi är glada att Motorcentralen tar över SEAT och CUPRA i Umeå. CUPRA är ett varumärke som växer snabbt i Sverige och internationellt och vi ser en stor potential i regionen. Tillsammans med Motorcentralen kan vi fortsätta bygga en stark närvaro och ge kunderna en upplevelse som matchar våra höga ambitioner, säger Per Brinkenberg.

Sebastian Holmlund ser en stor potential i att bygga vidare på varumärkenas närvaro i norr.

– Vi övertar två väldefinierade märken med olika identiteter och målgrupper. SEAT står för tillgänglig mobilitet och körglädje, medan CUPRA är en okonventionell utmanare till premiumsegmentet, med elprestanda, innovativ design och förarfokus. Tillsammans kompletterar de vår övriga portfölj perfekt, säger Sebastian.

Motorcentralen-koncernen har sedan tidigare en stark lokal närvaro genom anläggningar på Sandbäcken (Audi), Västerslätt (Scania) och Spinnvägen (NXT och MBK). Nu växer verksamheten ytterligare när SEAT och CUPRA etableras på Haga, där även Volkswagen transport- och personbilar samt Škoda redan finns representerade.

Under hösten planeras en större invigningsdag med öppet hus, erbjudanden, provkörningar och kvällsaktiviteter för kunder och inbjudna gäster.

– Vi ser fram emot att få visa vad SEAT och CUPRA kan erbjuda och att bygga nya relationer med både gamla och nya kunder här på Haga, avslutar Sebastian.

För mer information:
Sebastian Holmlund, försäljningschef SEAT/CUPRA
sebastian.holmlund@motorcentralenumea.se
Fotograf: Sofia Nordin/Chillimedia

OM CUPRA:
CUPRA är idag ett av Europas mest dynamiska och snabbast växande bilmärken. Med en unik kombination av elektrifierad prestanda, innovativ design och en rebellisk attityd har CUPRA snabbt etablerat sig som ett av de trendigaste varumärkena på marknaden. För Motorcentralen innebär detta att man tar över Europas just nu trendigaste bilvarumärke som lockar en ny generation bilentusiaster.