NU FÅR DEN NYA ELBILEN FRÅN VOLKSWAGEN HÖGSTA BETYG I DET SÄRSKILDA TESTET AV FÖRARASSISTANSSYSTEM.
I mars fick ID.5 högsta möjliga betyg, 5 stjärnor, i Euro NCAP:s krävande säkerhetstest. Nu får den nya elbilen från Volkswagen även högsta betyg i det särskilda testet av förarassistanssystem.
Revisorerna från Euro NCAP gav i mars nya ID.5 högsta möjliga betyg, 5 stjärnor, i det välrenommerade säkerhetstestet. Den eldrivna SUV-coupén bedömdes som utmärkt i alla de fyra testkriterierna – skydd av vuxna, skydd av barn, oskyddade trafikanter och förarassistanssystem. Med ”Driver Assistance Test” har Euro NCAP utökat sina tester bortom det klassiska krocktestet och infört ett särskilt utvärderings- och klassificeringssystem för komfort- och assistanssystem. Detta syftar till att ge konsumenterna en realistisk inblick i hur toppmoderna assistanssystem fungerar. I detta test fick den senaste förarassistanstekniken i ID.5 betyget ”Mycket bra” (Very good) och nådde 4 av 4 poäng – det vill säga högsta möjliga poäng.
Testet är uppdelat på två huvudområden: ”Stödkompetens”, baserat på balansen mellan ”Förarengagemang” och ”Fordonsstöd”, samt ”Säkerhetsbackup”. Proceduren omfattar ett par kritiska scenarier under körning såsom in- och urkoppling av system, samt test av systemens effektivitet för att hjälpa föraren att undvika olyckor. Området ”Stödkompetens” utvärderar förarens engagemang, det vill säga hur föraren och systemet arbetar tillsammans och hur systemet säkerställer att föraren förblir engagerad i körningen. Området ”Säkerhetsbackup” utvärderar bilens prestanda för att undvika kollisioner och mildra de potentiella konsekvenserna av en olycka. I sin bedömning av ID.5 understryker Euro NCAP: ”Volkswagen ID.5 erbjuder mycket bra assistanssystem med en liknande nivå av förarengagemang. I kombination med en utmärkt säkerhetsbackup erbjuder systemet, som helhet, mycket bra assistans under körning.”
I ID.5 används innovativa, fullt uppkopplade assistanssystem, där tillvalet ”Travel Assist med molndata”* är det bästa exemplet. Inom systemets gränser kan det aktivt hålla bilen kvar i sitt körfält och samtidigt hålla inställt avstånd till framförvarande fordon och den av föraren inställda maxhastigheten. Systemet använder sig bland annat av funktionen ”Adaptive Lane Guidance” som aktivt håller bilen mitt i sitt körfält. ”Travel Assist med molndata” kan anpassa sig efter körstilen och också hålla bilen kvar på höger eller vänster sida av körfältet.