SPORTIGT FLAGGSKEPP MED FYRHJULSDRIFT.
Vid onsdagens digitala världspremiär från flygplatsen Tempelhof i Berlin presenterade Volkswagen sin första helt eldrivna bil med fyrhjulsdrift och topprestanda: ID.4 GTX med dubbla elmotorer. Bokstäverna GT har länge stått för körglädje. Nu bygger X bron för framtidens rörlighet.
D.4 GTX är den första fyrhjulsdrivna modellen som baseras på Volkswagens elbilsplattform MEB. Den extra elmotorn aktiveras inom några millisekunder när mycket hög prestanda eller stark dragkraft krävs.
- Nu växer eldrivna ID.-familjen med prestandabeteckningen GTX: Efter redan välbekanta GTI och GTE skriver nu beteckningen ”GTX” nästa kapitel i Volkswagens framgångsrika historia av sportiga flaggskeppsmodeller. Samtidigt är det en logisk övergång till e-mobilitetseran.
- Hållbarhet och sportighet är inte varandras motsatser: GTX erbjuder körglädje och koldioxidneutral körning.
- Dubbla motorer för elektrisk fyrhjulsdrift: ID.4 GTX är utrustad med en elmotor på vardera axeln. Tillsammans levererar de en maximal effekt på 299 hk* och kan samarbeta för att ge bilen elektrisk fyrhjulsdrift – en nyhet i ID.-familjen.
- Sportig körning med ett enkelt tryck på pedalen: Den intelligenta motorstyrningen svarar för en idealisk balans mellan maximal effektivitet och kraftfull prestanda. ID.4 GTX klarar accelerationen från 0 till 100 km/h på 6,2 sekunder och topphastigheten ligger på 180 km/h.
- Från 565 900 kronor: Det rekommenderade cirkapriset är från 565 900 kronor på den svenska marknaden, innan avdrag för klimatbonusen på 70 000 kronor.
- Snart beställningsbar: ID.4 GTX blir beställningsbar på den svenska marknaden preliminärt under slutet av nästa vecka (v. 18).
– Elektrisk körning är helt enkelt jättekul – och med ID.4 GTX lägger vi till en ny dimension av sportighet och dynamik. Den mest emotionella medlemmen av ID.-familjen hittills visar att elektrisk mobilitet och sportig topprestanda inte utesluter varandra, förklarar Ralf Brandstätter, VD för märket Volkswagen.